Wist je dat… dit de beste dag is om jezelf te wegen?

Thea Artikelen

Als je bezig bent met afvallen of je wil juist op gewicht blijven, dan kun je je voortaan het beste op woensdag wegen. Dat is de dag dat je gewicht het meest stabiel is. Hierdoor kun je elke week een goede vergelijking maken. En dát zal uiteindelijk helpen om je dieet vol te houden, aldus onderzoekers.

Hoofd van dit onderzoek is Brian Wansink, directeur van het Food and Brand Lab van de Cornell University. Waarom woensdag? Ons gewicht schijnt in het midden van de week het meest nauwgezet te zijn, aangezien de meesten van ons veel eten en drinken in het weekend, op maandag (weer) met hun normale eetpatroon starten en dat volhouden tot het einde van de week… Tot het weer van voor af aan begint. Woensdag laat dus een mooi gemiddelde zien.


Regelmatig wegen

Onderzoek heeft bovendien uitgewezen dat mensen die regelmatig op de weegschaal staan meer afvallen dan de mensen die dit niet doen. Het wegen helpt je namelijk in het gareel te blijven. Wanneer je jezelf één keer per week weegt, blijf je in een bepaalde flow zitten. Je wordt eraan herinnerd waarom je aan het afvallen bent, en kunt het daardoor beter volhouden. En dat wil je!

Wat je ook wil, is zo’n lekkere Clean Juice Slimming Groen. En niet alleen als je aan het lijnen bent.


Na het opstaan

Het moment van de dag waarop je je het beste kunt wegen, is meteen na het opstaan. Dan is je lichaamsgewicht het meest consistent. Ook kun je het beste altijd dezelfde weegschaal gebruiken en dus niet ook op de sportschool op de weegschaal stappen, want die kan anders afgesteld staan.

Wist je dat woensdag de beste dag is om jezelf te wegen_1


Vrijdag

Ook niet onbelangrijk: de dag dat we het minst wegen, is vrijdag. Dat betekent dat dit de beste dag is om je skinny jeans tevoorschijn te halen of jezelf in een strak jurkje te hijsen (omdat het daarna weer achteruit gaat). Wil je niet dat het achteruit gaat? Plan dan vier reset dagen in en bestel het Clean Meals Reset Pakket.


Meetlint

De weegschaal is niet het enige waarop je moet letten wanneer je probeert af te vallen. Als je veel sport, bouw je spieren op en deze zijn zwaarder dan vet. Het lijkt dan dus alsof je aankomt, maar dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Slim is om jezelf ook te meten met een meetlint. Check bijvoorbeeld elke maand je buik-, arm- en bovenbeenomtrek.

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je lekker in je vel zit, wat de weegschaal ook aangeeft. En onthoud wat je net hebt gelezen: spieren wegen meer dan vet.

Thea Tijssen is freelance redacteur voor diverse (online) magazines. Naast schrijven, houdt ze van gezond eten en sporten, maar omdat ze ook dol is op borrelen en uit eten gaan, is ze altijd op zoek naar manieren om (nog) gezonder te leven. Ze woont in Amsterdam samen met haar man en hun twee zoontjes.