wist je dat er dit gebeurt met je lichaam als je maaltijden overslaat

Wist je dat… er dit gebeurt met je lichaam als je maaltijden overslaat?

Thea Artikelen

Je bent te laat wakker voor ontbijt. Of je hebt doorgewerkt rond lunchtijd en als je op de klok kijkt, vind je het echt te laat voor lunch. Of je kwam zo slaperig thuis dat je meteen je bed in bent gedoken. Maaltijden overslaan, iedereen heeft het weleens gedaan. De grote vraag is: kan het kwaad?

Wat de reden ook is, soms mis je gewoon een maaltijd. Al dan niet bewust. Hoe erg kan het zijn? Voedingsdeskundigen weten wat voor (postitief?) effect het overslaan van maaltijden kan hebben op je lijf en leden.

1. Je wordt sjaggo
Hangry. De term hangry (hungry en angry) komt niet uit de lucht vallen. Dit gevoel bestaat namelijk echt. Door het hongergevoel verandert je gedrag en word je boos en chagrijnig. Wil je niet!

2. Zeg maar dag tegen je concentratie
Suiker is de brandstof waar ons lichaam op draait. Een daling in je bloedsuikerspiegel zorgt ervoor dat je je minder goed kunt concentreren. Onze hersenen functioneren op glucose en hoe minder glucose, hoe lager je spanningsboog.

Neem eens een Clean Juice Energy Rood mee als tussendoortje. Daar krijg je energie van!

3. Je valt misschien wel af, maar of je daar blij mee moet zijn…?
Ondanks de bekende quote: ‘Wat er niet aan komt, hoeft er ook niet af’, is het verband tussen maaltijden overslaan en afvallen risicovol. Onderzoeken van de Ohio State University laten zien dat je in korte tijd weliswaar slecht gewicht kwijtraakt – maar dat je daar uiteindelijk ook weer slecht buikvet voor in de plaats krijgt. Andere onderzoeken wijzen uit dat je gewichtsverlies waarschijnlijk komt door het verliezen van spierweefsel, iets wat je natuurlijk juist niet wilt.

wist je dat er dit gebeurt als je maaltijden overslaat

4. Je grijpt eerder naar fastfood
Onderzoekers aan de Cornell University kwamen erachter dat mensen die regelmatig een maaltijd overslaan 31% vaker hun honger stillen met junkfood als ze boodschappen doen op een lege maag dan wanneer ze vooraf iets hadden gegeten. Mensen die tussen 16.00 en 19.00 uur in de supermarkt rondlopen, pakken ook vaker caloriebommen. Dit lijkt er erg op dat je lichaam eerder hunkert naar slecht voedsel als je maaltijden overslaat.

5. Je verbrandt misschien meer vet tijdens een training…
Een onderzoek in de British Journal of Nutrition kwam erachter dat je tijdens workouts in de ochtend zo’n 20% meer vet verbrandt als je sport op een lege maag. Maar vergeet niet dat hoe je lichaam reageert, afhangt van hoe de rest van je voedingsschema eruit ziet en hoeveel je jezelf pusht tijdens je workout. Maar trainen vóór je eerste maaltijd is op zich goed. Zorg er wel voor dat je de avond daarvoor een voedzame, vullende maaltijd hebt gegeten.

6. …Maar begin je eigenlijk wel aan die training?
Hoewel een ochtendworkout zonder vooraf te eten veel vetverbrandende voordelen kan hebben, gaat deze vergelijking later op de dag niet meer op. Tel bij je lage bloedsuikerspiegel – die volgt op een overgeslagen maaltijd – de mentale stress op die werk, ouderschap en andere verplichtingen met zich meebrengen, en je bent te uitgeput om na die overgeslagen maaltijd het woord workout überhaupt maar uit te spreken. Laat staan jezelf naar de sportschool te slepen.

wist je dat er dit gebeurt met je lichaam als je maaltijden overslaat?

Te druk om te eten?
Als je merkt dat je door je drukke baan of sociale leven regelmatig maaltijden overslaat, dan denk je – na het lezen van bovenstaande punten – de volgende keer hopelijk wel drie keer na voordat je dat weer doet. Natuurlijk is het niet erg als het een keer gebeurt, maar als je het op regelmatige basis doet, zal je hier lichamelijk en psychisch de nadelen van ondervinden. Als je voortaan zorgt dat je voldoende gezonde kant-en-klaarmaaltijden in huis hebt, dan kun je het excuus ‘geen tijd om te koken’ in elk geval niet meer gebruiken. Want in no time heb je een gezonde, lekkere maaltijd op tafel staan.

Thea Tijssen is freelance redacteur voor diverse (online) magazines. Naast schrijven, houdt ze van gezond eten en sporten, maar omdat ze ook dol is op borrelen en uit eten gaan, is ze altijd op zoek naar manieren om (nog) gezonder te leven. Ze woont in Amsterdam samen met haar man en hun twee zoontjes.