8 manieren om je dag een kickstart te geven

Thea Artikelen, Inspiratie

De dag goed starten is het verschil tussen mentaal en psychisch een goede en een belabberde dag hebben. Helaas is het niet standaard dat iedereen z’n dag zo begint. Toegegeven: het kost wel even wat moeite om je hiertoe te zetten. Misschien morgen maar eens je dag zo gezond beginnen, om te kijken of het werkt.

1. Onthoud dat je ochtend eigenlijk de avond ervoor al begint
Veel mensen worden vermoeider wakker dan toen ze gingen slapen. Waarom? Omdat we simpelweg niet genoeg slaap krijgen. Waarom dan niet om 21.00 of 22.00 uur naar bed gaan? Niets op tv is het waard om te weinig slaap te krijgen. En sowieso is een programma real time kijken zó 2016. Ga op tijd naar bed en lees iets waar je inspiratie van krijgt voordat je echt je ogen dichtdoet. Zo geef je je lichaam die acht tot negen uur complete rust waar het zo naar verlangt.

2. Sta 15 minuten eerder op dan nodig
Nog even snoozen, en dan nog maar een keertje, want ja, je ligt zo lekker! Herkenbaar? Wellicht, maar handig is het niet. Want er is niets vervelender dan haasten in de ochtend. Het is hét recept om de rest van de dag gestrest en gefrustreerd te zijn. Als je net wat eerder opstaat, kun je relaxed aan je dag beginnen. Dat voelt een stuk beter!

3. Rek jezelf uit
Je lichaam stretchen is een mooie manier om je gewrichten los te maken en om je flexibiliteit te vergroten. Verleng je ruggengraat, zoals een kat dat doet en stretch een voor een je armen en benen uit. Sta dan langzaam op, inhaleer diep wanneer je in de stretch gaat, en adem uit als je je spieren weer los laat.

4. Drink water
12 manieren om je dag gezond te starten
Je hebt het vast al duizend keer gehoord ‘een glas water in de ochtend doet wonderen’, maar begin jij je dag inmiddels ook zo? Start je dag met water (liefst 2 glazen), want dat helpt je wakker worden. Tijdens de nacht heeft je lijf zo’n 7-9 uur geen vocht gekregen dus wat aanvulling kan geen kwaad.

5. Beweeg in de ochtend
Als je in de morgen sport, zorgt dat ervoor dat je spijsvertering op gang komt en geeft je lichaam energie. Veel mensen kunnen ’s ochtends harder trainen omdat in de ochtend je van nature meer cortisol in je bloed hebt. Dat is een hormoon dat je alert en energiek maakt. Het laat bovendien zien dat je je gezondheid op de eerste plek zet, je voelt je de rest van de dag goed over jezelf.

6. Zorg voor een goed ontbijt
12 manieren om je dag gezond te starten
Het is echt waar: het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag omdat deze ons helpt concentreren, focussen en productief zijn. De ontbijtgerechten die je in de supermarkt vindt, zijn doorgaans enorm bewerkt en zitten vol met suiker. Hoe beter de kwaliteit van je ontbijt hoe beter je je gedurende de rest van de dag voelt. Havermout of magere naturel kwark met wat fruit, of een eiergerecht, zoals Clean Meals EGGS & VEGGIES met 2 rijstenwafels.

7. Neem lunch en tussendoortjes mee 
Neem je lunch mee van huis. Zoals een Clean Meals LITE voor lunch en wat fruit voor tussendoor. Een Clean Meals Soup is een populaire en uitstekende keuze als 16:00 tussendoortje. Hierdoor krijg je geen hongeraanval én weet je te voorkomen dat je toch een candybar of iets anders fouts gaat snacken.

8. Neem een koude douche
12 manieren om je dag gezond te starten
Een koude douche nemen – hoe ondraaglijk ook– is eigenlijk hartstikke goed voor je. Dat wist je natuurlijk al, maar – daar komt ie weer – ‘doe je het weleens?’ De laatste minuut douchen met koud water, kan je lichaam wakker schudden, je vermoeidheid verlichten en je mentale alertheid verhogen.

 


Als nu je dag niet goed begonnen is, weten wij het ook niet meer. En als je nou vanavond een Clean Meals PRO TUNA neemt als diner, een van mijn persoonlijke favorieten, dan sluit je ‘m ook nog goed af.

Thea Tijssen is freelance redacteur voor diverse (online) magazines. Naast schrijven, houdt ze van gezond eten en sporten, maar omdat ze ook dol is op borrelen en uit eten gaan, is ze altijd op zoek naar manieren om (nog) gezonder te leven. Ze woont in Amsterdam samen met haar man en hun twee zoontjes.