Makkelijke foodswaps waardoor je gezonder eet

6 makkelijke foodswaps waardoor je gezonder eet – en afvalt!

Thea Artikelen, Inspiratie

Vervang de volgende voedingsmiddelen voor hun gezondere, slankere variant en binnen no time voel jij je fitter, gezonder en heb ook jij straks het lijf dat je eigenlijk wilt (en vergeet daarnaast niet extra te bewegen, maar dat spreekt voor zich). Swappen maar!

Van veel voedingsmiddelen weten we heus wel wat het gezondere alternatief is: zo kun je beter speltbrood eten dan witbrood en kun je beter water drinken dan frisdrank. Inkoppertjes natuurlijk. Maar wist je ook dat je de volgende etenswaren makkelijk kunt inwisselen voor hun gezondere variant? En dat dit je op termijn niet alleen een gezonder lijf, maar veelal ook een slanker lijf oplevert?
Kijk maar eens op welke vlakken er voor jou nog wat te winnen valt.

1. Vervang koemelk voor amandelmelk
Makkelijke foodswaps waardoor je gezonder eet - amandelmelk
Of je het nou toevoegt aan je dampende kopje koffie of in een kom giet en daar granola overheen strooit; melk gebruiken we redelijk vaak. Maar wist je ook dat een glas volle melk maar liefst 146 calorieën bevat? Dat tikt lekker aan als je het in je latte gooit én je ontbijt ermee klaarmaakt. Je kunt dus voortaan beter gaan voor ongezoete amandelmelk. Een kopje bevat 60 calorieën en nul verzadigde vetten.

2. Gebruik olie en balsamico in plaats van kant-en-klare dressings
Makkelijke foodswaps waardoor je gezonder eet - olijfolie
Heb je het etiket op de fles sladressing weleens goed bekeken om te zien hoeveel ingrediënten er eigenlijk aan zijn toegevoegd? Nee? Denk voortaan: ‘Minder is meer’ en breng je salade op smaak met een beetje olijfolie (extra vierge!) en wat balsamico. Daar vind je in elk geval geen shitload aan ongewenste ingrediënten in!

3. Vervang ijsbergsla voor rauwe spinazie

Makkelijke foodswaps waardoor je gezonder eet - spinazie
Laten we eerlijk zijn; ijsbergsla is behoorlijk saai. Buiten dat zit het alternatief, spinazie, vol met vitamine K, vitamine A, calcium en – natuurlijk – ijzer. Dus nu vraag ik je: waarom ooit nog ordinaire sla eten als je zoveel meer voor je lichaam kunt betekenen met spinazie? Tja, wij weten het ook niet. Spinazie for president!

4. Eet rijst of quinoa in plaats van aardappelproducten.
Makkelijke foodswaps waardoor je gezonder eet - bruine rijst
En natuurlijk eet je volkoren pasta in plaats van ‘gewone’pasta. Op zich is er ook niets mis mer aardappelen, maar eet ze dan gekookt en zonder saus of boter er overheen. Vaak eet men echter bewerkte aardappelproducten zoals aardappelpuree of gebakken aardappeltjes. Dat zijn echte calorie-bommen. Eet wat vaker het alternatief (rijst en quinoa). Deze voedingsmiddelen bevatten meer eiwitten en vezels zitten vol met antioxidanten. En dat wil je. Bijna alle Clean Meals PRO maaltijden bevatten rijst of quinoa.

5. Vervang je granenontbijt voor havermout
Makkelijke foodswaps waardoor je gezonder eet - havermout
Opties als corn flakes, cruesli of granola zitten vaak vol toegevoegd suiker, terwijl havermout minder calorieën bevat en bovendien een hoop voedingsstoffen bevat die goed zijn voor je hart. Wij zeggen: hartje havermout!

6. Gebruik groente in plaats van spaghetti of rijst
Makkelijke foodswaps waardoor je gezonder eet - courgette spaghetti
Zetmeelrijke pasta’s minderen, is een goede manier om calorieën uit je maaltijd te schrappen. Er zitten zo’n 392 calorieën in een portie pasta. Maar je hoeft je favoriete spaghetti-recept heus niet compleet te schrappen. Waarom probeer je ’t niet eens te maken met courgette spaghetti? En wat dacht je van bloemkoolrijst in plaats van gewone rijst? De witte groente is minder zwaar en bevat meer voedingsstoffen dan witte rijst.

En zo zijn er nog heel wat gezondere foodswaps te bedenken. Zoals pure in plaats van melkchocolade. En Clean Meals Lite maaltijden in plaats van een calorierijke afhaalmaaltijd.

Probeer eens een maand lang zoveel mogelijk de gezonde variant te kiezen en kijk wat het met je doet. Waarschijnlijk voel je je beter (lees: minder snel moe) en zit je lekkerder in je veel (lees: slanker). Swap ze!

Thea Tijssen is freelance redacteur voor diverse (online) magazines. Naast schrijven, houdt ze van gezond eten en sporten, maar omdat ze ook dol is op borrelen en uit eten gaan, is ze altijd op zoek naar manieren om (nog) gezonder te leven. Ze woont in Amsterdam samen met haar man en hun twee zoontjes.