gevaren van te lang zitten

Top 5 risico’s van te lang zitten – en tips om deze voor te zijn

Thea Artikelen

We weten allemaal dat we meer moeten bewegen, maar er is ook steeds overtuigender bewijs dat we minder moeten zitten. De uitspraak ‘Zitten is het nieuwe roken’, klinkt je vast niet onbekend in de oren. En dat is – behalve een lekkere oneliner – gewoon de keiharde waarheid. De risico’s lees je hier.

Zitten is minstens zo slecht voor je gezondheid als roken. En zeg nou zelf: wie rookt er anno 2017 nog?

Uhm, jij misschien. Dat zou natuurlijk goed best kunnen. Maar zitten? Dat doen we allemaal. De ene iets meer of langer dan de ander. Ik heb zelf een baan waarbij ik doorgaans de hele dag op een bureaustoel achter een beeldscherm zit. Herkenbaar? Lees dan vooral verder.
Om je te overtuigen, zet ik de risico’s uiteen (én geef tips hoe we de nadelige gevolgen voor kunnen zijn).

1. Zwakke botten
Wandelen, joggen en allerlei andere gewichtsdragende activiteiten geven je sterkere botten. Een gebrek aan beweging kan leiden tot zwakke botten en zelfs tot osteoporose.
Tip: neem de trap in plaats van de lift. Werk je op de achtste verdieping? Neem dan de lift tot de zesde en ga de laatste twee verdiepingen lopen. En als je er dan bent, werk dan aan een zit-stabureau.

2. Spataderen
Zitten zorgt ervoor dat de bloedcirculatie in je benen tot een minimum wordt beperkt. Daar kun je opgezwollen enkels van krijgen of zelfs spataderen en bloedproppen, ook wel bekend als diepe, veneuze trombose.
Tip: maak ieder uur een klein wandelingetje, ook al is het slechts 50 meter. Zet een herinnering in je computer of telefoon waardoor je het niet vergeet. Elke vorm van beweging is goed om je lichaam uit de ‘luie’ status te halen.

risico's te lang zitten

3. Gewichtstoename
Dat is natuurlijk vrij logisch. Iedereen die meer dan acht uur per dag zit, weet dat hij of zij in die acht uur niet enorm veel centimeters in de taille (of waar dan ook) verliest. Mensen met obesitas zitten meestal twee en een half uur langer per dag dan dunne mensen.
Tip: mail of bel je collega’s van een andere verdieping/afdeling niet elke keer. Loop er af en toe gewoon eens naartoe. Of schaf een fietsbureaustoel aan: dan verbrand je meteen de nodige calorieën.


Als je die gewichtstoename een halt wilt toeroepen, kun je natuurlijk ook vaker een Clean Juice Energy Rood pakken als tussendoortje. Geeft je ook weer energie voor die wandeling tijdens de lunch!

4. Je leeft korter
Ja, die komt misschien wat hard aan. Maar het is echt zo: wie gemiddeld 8 of 9 uur per dag zit, heeft een 15% hogere kans om vroegtijdig te sterven. Bij 11 of meer uur is dat zelfs 40%. Ook als je elke avond een uur sport. Dit blijkt uit onderzoek van Hidde van der Ploeg, onderzoeker aan de VU Amsterdam.
Tip: vervang zitten door bewegen: vergader aan een statafel of doe een werkoverleg tijdens een wandeling. En sta of loop rond terwijl je met iemand belt.

risico's te lang zitten

5. Als je achter je bureau zít, ben je je leven niet veilig
Er is een toenemend bewijs dat langdurig zitten het risico op bepaalde vormen van kanker verhoogd. Waaronder long-, darm en baarmoeder(hals)kanker. De redenen hiervoor zijn echter nog niet helemaal duidelijk. Ook hebben mensen die veel zitten veel meer kans op diabetes. Zo zorgt vijf dagen bedrust, al voor een toegenomen insulineweerstand.
Tip: drink veel water (zo’n 2 liter), hierdoor moet je vaker naar het toilet, wat ook nog eens goed is voor je blaas.


Ga jij vanaf nu je hele zittende bestaan omgooien? Vind je het tijd worden voor een reset? Neem dan ook meteen je voedingspatroon onder de loep en bestel om te beginnen het Clean Meals Reset Pakket. Beter kun je niet beginnen.

Thea Tijssen is freelance redacteur voor diverse (online) magazines. Naast schrijven, houdt ze van gezond eten en sporten, maar omdat ze ook dol is op borrelen en uit eten gaan, is ze altijd op zoek naar manieren om (nog) gezonder te leven. Ze woont in Amsterdam samen met haar man en hun twee zoontjes.