10 tips voor als je uit eten gaat

Thea Artikelen, Inspiratie

Thuis is het niet zo moeilijk om alles onder controle te houden als je zelf je maaltijden bereidt of Clean Meals bestelt. Maar als je uit eten gaat, lijkt het soms alsof je ‘alles mag eten wat je wordt voorgeschoteld’. Zonde voor je zorgvuldig opgebouwde voedingspatroon.

Daarnaast blijkt uit onderzoek dat een restaurant bezoek 3 x meer (!!!) calorieën en vet bevat dan als je thuis zou eten.

Dankzij de volgende tips kun je uit eten gaan én gezond en slank blijven.

Als je dit herkent en buiten de deur vaak te veel eet én ongezonde keuzes maakt, dan komen de volgende aanpassingen voor jou als geroepen.

1. Check het menu alvast
Kleine moeite, want bijna elk restaurant heeft z’n menu tegenwoordig online staan. Maak ook alvast je keuze, dat scheelt je een hoop keuzestress die beïnvloed wordt door eventuele (ongezonde) cravings. Kijk in het restaurant niet meer op het menu, dan kom je ook niet meer in de verleiding om je keuze alsnog aan te passen.

2. Bestel als eerste
Als het mogelijk is, geef dan als eerste je bestelling door. Als je de enige in de groep bent die besluit gezond te eten, kun je (nadat de rest vette pizza of lasagne heeft besteld) wellicht haat zaaien om je gezonde keuze of je wordt beïnvloed om ook een ongezonde keuze te maken om ‘erbij te horen’. Bestel je als eerste, dan kan het omgekeerde gebeuren: je zou je tafelgezelschap weleens positief kunnen beïnvloeden!

3. Eet alvast iets kleins

Als je met veel honger naar een restaurant gaat, is dat hetzelfde als wanneer je met een knorrende maag boodschappen gaat doen. En over dat laatste weten we allemaal dat het een no-go is. Waarom doe je het dan wel als je uit eten gaat? Neem thuis alvast iets kleins zodat je niet met een hongerklop aanschuift en vervolgens het mandje brood met kruidenboter leeg eet, en bij het hoofdgerecht de frietjes niet kunt laten staan. Vaak ga je ook later dan normaal eten als je uit eten gaat. Neem thuis om 17:30 een Clean Meals Soup bijvoorbeeld. Hierdoor kan je de foute dingen laten staan en toch lekker eten.

4. Doe rustig met de wijn
Als je een glas Chardonnay wilt, neem het dan ook lekker. Maar ga het niet overdrijven. Een onderzoek heeft uitgewezen dat vrouwen die meer dan twee drankjes per dag drinken, bijna 30% meer calorieën binnen kregen dan andere vrouwen. Houd het bij dat ene glas. En als je dat een te grote opgave vindt, drink dan in elk geval na elk glas wijn een glas water.

5. Ben niet bang om iets te vragen
Restaurants voldoen graag aan je speciale wensen, alles wat jij moet doen, is ze kenbaar maken. Vraag gerust naar de bereidingswijze of grootte van een gerecht. De meeste koks vinden dat juist een leuke uitdaging. Ook kun je vragen of het mogelijk is een gezondere variant te bestellen. Vraag om extra groenten in plaats van het broodje bij de hamburger. Of vervang de frietjes door wat rauwkost.

6. Neem twee voorgerechten
Uit diverse onderzoeken blijkt dat mensen eerder de neiging hebben om teveel te eten als ze grotere porties krijgen. Als je naar een restaurant gaat waarvan je weet dat ze grote porties serveren, bestel dan twee voorgerechten in plaats van een hoofdgerecht. Dat zorgt ervoor dat je toch vol zit, zonder dat je de calorieën helemaal uit het oog verliest.

7. Vraag de ober om het broodmandje níet op tafel te zetten
Want ook al was je het niet van plan, hoe vaak grijp je dan toch naar het (witte) stokbrood met kruidenboter/olijfolie/pesto/truffelmayonaise. Zonde! Je propt namelijk een hoop nutteloze calorieën in je lijf.

8. Go for grilled!
Kies iets van de kaart dat gegrild is. Vaak is dat de bereidingsvorm waar het minste vet aan wordt toegevoegd. Maar zelfs dan kan de kok er een flinke sloot olie of boter overheen gooien. Je kunt ook vragen of ze er niet zo veel vet overheen willen doen. Een rauw voorgerecht is ook een goed alternatief, denk aan sashimi bijvoorbeeld.

9. Dressing of saus apart please
Vraag of de dressing of de saus apart geserveerd kan worden. Zo kun je zelf in de hand houden hoeveel vloeibare calorieën je over je eten gooit. Want laten in die sausjes nou net de vetten zitten die je níet binnen wil krijgen. Over die sausjes gesproken: kies altijd een rode boven een witte saus; de laatste is vaak romig en rode sauzen zijn vaak op basis van tomaten.

10. Sla het toetje over. ALTIJD
Ik bestel zelf nooit een toetje. Ik kijk wel altijd even naar de dessertkaart uit gewoonte, maar besluit dan vervolgens om niks te nemen. ALTIJD. Elke keer. En weet je? Dat werkt hartstikke goed. Ik voel me ‘trots’ dat ik het heb kunnen weerstaan. En dat kleine chocolaatje bij m’n kopje thee is voldoende zoetigheid om de hang naar nog meer zoet te stillen.

En als je de volgende dagen thuis dan weer wat Clean Meals-dagen inlast om de boel te resetten, is de verhouding weer in balans 😉

Thea Tijssen is freelance redacteur voor diverse (online) magazines. Naast schrijven, houdt ze van gezond eten en sporten, maar omdat ze ook dol is op borrelen en uit eten gaan, is ze altijd op zoek naar manieren om (nog) gezonder te leven. Ze woont in Amsterdam samen met haar man en hun twee zoontjes.